כוח צרכני

זוכרים את המחאה שהיתה כאן בישראל לפני כמה שנים? רובנו ודאי זוכרים אותה כאנקדוטה בדרך, משהו שצץ לפתע כסוג של חלום על התאחדות אזרחים למען שינוי ונעלם והתפוגג לעיתו כאשר התברר שהאג’נדה לא היתה באמת כלכלית אלא פוליטית וניסתה ליצור שינוי מדיני ולא בהכרח כלכלי ועם זאת במהלך המחאה הזו התבררה נקודת יוקר המחיה ועד כמה קשה לחיות במדינה הזאת.

צרכנותאל תוך האקלים הזה צמחו יוזמות שונות של קואפרטיבים, היינו ניסיון ליצור עסק שהוא חברה של אנשים ללא מטרת רווח שמטרתה לספק את צרכיהם של משתתפיה. הבעיה שקיים קושי אמיתי בניהול וארגון של אופרציות כאלו ומי שמארגן ומשקיע ומזיע ונותן מעצמו מצפה לקבל תגמול מעבר למצרכים במחיר רצפה ולכן מוטיב הרווח הוא הכרחי פעמים רבות. על כך הסתמך אדם סמית כשקבע שהאינטרס הפרטי הוא הכרחי לסיפוק האינטרסים הציבוריים והקולקטיביים. עם זאת כאשר הרווח נהיה גבוה מדי הקפטיליזם הופך לחזירי וכולם כורעים תחת יוקר המחיה. אז מה עושים?

אם בעלי עסקים יכולים ליצור מצב בו הם ירווחיו אך לא בצורה חזירית ובאופן שהם מספקים חווית שירות, מוצר ומחיר ללקוחותיהם ונותנים להם הרגשה שהם חלק מהחברה ויכולים אפילו במשהו להשפיע עליה ועם זאת הם גורפים רווחיות מסויימת על מאמצים והקרבתם והשקעתם כדי לפצות על הטוב שהם הביאו לאותם אנשים אזי מדובר בנוסחה מוצלחת. מועדון לקוחות מנוהל היטב יכול לשמש קרקע פורייה ליצירת סביבה כזו.
המשך קריאה…